وقف حاج قاسم

وبگاه بصیرتی و مذهبی

آزمون سه

گام 3

اصل تطهیر (نظافت، بهداشت) و آماده سازی حرم

از جمله وظایف خادمان حرم، تطهیر، نظافت و آماده سازی حرم برای بهره برداری و استفاده زائران و مجاوران می باشد .قرآن کریم یکی از وظایف حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل علیه السلام را آماده سازی حرم أمن الهی برای زائران کوی دوست بر می شمارد، زائرانی که برای طواف، اعتکاف، رکوع و سجود راهی این سرزمین شده اند.

(… و عهدنا إلی ابراهیم و اسماعیل أن طهّرا بیتی للطّائفین و العاکفین و الرّکّع السّجود)

«.....و به ابراهیم و اسماعیل تکلیف کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و راکعان و ساجدان، پاک و پاکیزه کنید».

از این آیه شریفه معلوم می شود که آماده سازی حرم و تطهیر آن برای عبادت و زیارت کار انبیای الهی است و خادمان حرم در این أمر دنباله رو سیره انبیای عظام الهی اند. در تفسیر نمونه، ذیل این آیه شریفه آمده است:

«منظور از طهارت و پاکیزگی در اینجا چیست؟ بعضی گفته اند: طهارت از لوث وجود بتها. بعضی گفته اند از آلودگیهای ظاهری و مخصوصاً از خون و محتویات شکم حیواناتی که قربانی میکردند، زیرا بعضی از ناآگاهان چنین اعمالی را انجام میدادند و بعضی گفته اند طهارت در اینجا به معنای خلوص نیت بنای این خانه توحید است. ولی هیچ دلیلی ندارد که ما مفهوم طهارت را در اینجا محدود کنیم ،بلکه منظور پاک ساختن ظاهری و معنوی این خانه توحید از هرگونه آلودگی است و لذا در بعضی از روایات می خوانیم که این آیه تعبیر به پاکسازی از مشرکان شده و در بعضی دیگر از روایات به شستشوی بدن و پاکیزگی از آلودگی ها اشاره میکند.»
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبگاه به یاد عارف بالله، ولایتمدار واقعی، بزرگ مرد تاریخ تشیع و انقلاب ایران، علامه ذوالفنون، بحر العلوم النجوم، فلاسفه، عرفان، ریاضیات، فقه و اصول، استاد دلسوز و مهربان، فردوسی زمان معاصر و انسانی مردمی و خاکی حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ حسن حسن زاده آملی (رحمت الله علیه) بنا گردیده است.
نثار روح مطهر و قدسیه عالم ربانی الفاتحه مع الصلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ❤️🌹
Designed By Erfan Edited By Naghl Powered By Bayan