وقف حاج قاسم

وبگاه بصیرتی و مذهبی

آزمون چهارم

گام 4
اصل انضباط بخشی و نظم آفرینی
از آنجا که آستان قدس رضوی در طول دهه های اخیر و با توجه به استقبال بی نظیر زایران، گسترش زیادی پیدا کرده است، اداره و مدیریت آن نیاز به سازماندهی کلان، منظم و با برنامه دارد، برنامه ای جامع که همه نیازمندیها و مطالبات زائران در آن به شایستگی در نظر گرفته شده باشد.

به همین دلیل وجود یک سلسله مراتب کاری و اداری و پایبندی به نظم تشکیلاتی برای این مدیریت ضروری به نظر میرسد .

وجود کمترین ضعف تشکیلاتی و کوچکترین نقص اجرایی، سبب بدبینی زائران و میهمانان امام رضا علیه السلام به این آستان مقدّس میشود و ناگفته پیداست همین نقطه تاریک در برخی موارد سبب محروم شدن میهمانان از برکات زیارت می گردد .

حضرت علی علیه السلام در اهمیت نظم می فرمایند:

(اوصیکم بتقوی الله و نظم أمرکم)

«شما را به تقوی الهی و نظم در کارهایتان وصیت می کنم».

نظم در لغت یعنی به رشته درآوردن دانه های مروارید و به معنای آراستن و مرتب نمودن هم می آید و در اصطلاح اخلاقی به معنای مرتبّ نمودن امور زندگی و آراستن کارها به برنامه ریزی با توجّه به عنصر زمان و اولویتها و نیازها می باشد.

خدّام که در این دریای خروشان رحمت و ولایت مانند مروارید می درخشند لازم است با پایبندی به ضوابط و قوانین کار تشکیلاتی، برای هر چه بهتر اداره شدن امور حرم با یکدیگر همکاری و هماهنگی داشته باشند و با رعایت نظم و نظم بخشی به امور حرم و زایران، فضای مناسبی را برای استفاده زایران و مجاورین فراهم آورند .

از اینرو حاکمیت نظم بر همه امور حرم و رعایت آن از سوی خادمان و حرمبانان رضوی، علاوه بر کسب رضایت صاحبخانه و اهل بیت علیهم السلام، میتواند الگوی مناسبی برای سایر خدّام اهل بیت علیهم السلام، در دیگر اماکن متبرکه و زایران آن حضرت در همه ابعاد فردی و اجتماعی زندگی باشد و در کنار ارائه این الگو، دعوت به نظم و رعایت حقوق دیگران، از جمله مهمترین تذکرات خدّام حرم به زائران به شمار می آید .رعایت نظم بویژه در انجام مراسم عبادی مانند: نماز جماعت، دعا، عزاداری و… از جایگاه ممتازی برخوردار است و یکی از اسرار وضع زمان، مکان و آداب خاص برای هر عبادت، نظم بخشی و جلوگیری از پراکندگی و بی نظمی میباشد .نظم در عبادت، بویژه در نماز جماعت از مواردی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نسبت به آن اهتمام و عنایت ویژه ای داشتند تا حدّی که علاوه بر تذکرات لسانی، شخصاً به تنظیم صفوف جماعت قبل از اقامه نماز مشغول میشدند. در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند:

(یا أیهّا النّاس اقیموا صفوفکم و امسحوا بمناک بکم لئلاّیکون فیکم خللٌ و لا تخالفوا فیخالف الله بین قلوبکم، ألا و انی أراکم من خلفی)

«ای مردم صفهای (نماز جماعت) را منظم و مساوی کنید و دوش به دوش بایستید تا فاصله و جدایی میان شما نیافتد و نامرتب نباشید که خداوند دلهای شما را از یکدیگر دورگرداند و بدانید که من شما را از پشت سر می بینم که چگونه نظم را در صف های جماعت برقرار می کنید.»

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

«صفوف (نماز) را بیارائید و صورتهایتان را برابر کنید».

«برترین شما، کسانی هستند که شانه هایشان به یکدیگر نزدیکتر باشد».

امام علی علیه السلام میفرمایند:

«وقتی میبینید جایی از صفهای نماز در آن خللی یافته یا بازمانده و فاصله پیدا شده، آن را پر کنید».

«جاهای خالی در صفوف را ببندید، هر که می تواند که صف اول را کامل کند و صف های بعد از آن را، پس چنین کند چرا که این کار را، پیامبرتان دوست می دارد و صفوف(نماز) را کامل کنید، چرا که خدا و ملائکه او دائماً بر کسانی که صفوف را کامل می کنند درود می فرستند».

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

«صفوف (نماز) را منظم کنید و شانه هایتان را با هم برابر کنید و بین آنها فاصله نیندازید که دچار اختلاف می شود و شیطان بین شما جا می گیرد».

همچنین در نظم بخشی به صفوف گاهی خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اقدام می فرمودند. نعمان می گوید:

(کان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم یسوّی صفوفنا کأنها یسوّی بها القداح…)

«رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم صفوف (نماز) ما را طوری منظم می کرد که گویی تیرها را (در تیردان) مرتبّ می کند».

ابن مسعود نیز در این باره می فرمایند:

«رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در نماز به شانه های ما دست می کشید و می فرمود: یکسان بایستید و از هم جدا مشوید که دلهای شما از هم جدا می شود».

مصادیق نظم در حرم عبارتند از:

ایجاد نظم در برگزاری مراسمات
ایجاد نظم در صفوف نماز جماعت
ایجاد نظم در مسیر رفت و آمد زوّار
نظم در لباس و آراستگی
نظم در حضور به موقع و به مقدار نیاز خدام
نظم در چینش قرآنها، کتب ادعیه و جامهری ها
....
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبگاه به یاد عارف بالله، ولایتمدار واقعی، بزرگ مرد تاریخ تشیع و انقلاب ایران، علامه ذوالفنون، بحر العلوم النجوم، فلاسفه، عرفان، ریاضیات، فقه و اصول، استاد دلسوز و مهربان، فردوسی زمان معاصر و انسانی مردمی و خاکی حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ حسن حسن زاده آملی (رحمت الله علیه) بنا گردیده است.
نثار روح مطهر و قدسیه عالم ربانی الفاتحه مع الصلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ❤️🌹
Designed By Erfan Edited By Naghl Powered By Bayan