وقف حاج قاسم

وبگاه بصیرتی و مذهبی

کاربردی 1

جلسه اول: تقسیم‌بندی ویژگی‌ها و ویژگی پرمشغله‌بودن در جوانان امروزی

اهداف
انتظار می‌رود فراگیر در پایان درس با مطالب زیر آشنا شود:

1. ویژگی‌های پایدار و ویژگی‌های متغیر

2. ویژگی پرمشغله بودن در جوانان امروزی

محتوای درسی
در ابتدای این دوره آموزشی ویژگی‌های دوره نوجوانی را به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌کنیم.

1. ویژگی‌های پایدار: این‌ها ویژگی‌هایی هستند که جوانان به طور کلی و فارغ از محیط، زمان و مکان دارا می‌باشند. تمامی ویژگی‌های نوجوانان امروزی بر پایه همین ویژگی‌های پایدار هستند. باید توجه داشت که این ویژگی‌ها همیشه وجود داشته و منحصر به نوجوانان امروزی نبوده و تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاص نوجوانان در تمام دوره‌های تاریخی وجود داشته‌است. برای مثال در کتاب خاطرات عبدالله مستوفی (شرح زندگانی من) به برخی از این تفاوت‌ها اشاره شده است. حال آنکه این کتاب در دوره قاجاریه نگارش شده‌است.

2. ویژگی‌های متغیر: این ویژگی‌ها برخلاف ویژگی‌های پایدار منحصر به زمان و مکان و محیط زندگی نوجوان است. در بررسی شناخت نوجوانان امروزی، امروزی بودن نوجوانان همان انحصار به زمان و محیط است. برای مثال در دوره حاضر سرعت تحولات و اختراعات زیاد بوده و گردش اطلاعات و توسعه دانش بشری باعث می‌شود ویژگی‌های منحصر به این دوران اهمیت پیدا کند.

حال که تقسیم‌بندی مورد نظر انجام شد به توضیح ویژگی‌های نوجوانان امروزی می‌پردازیم.

پر مشغله بودن
منظور از پر مشغله بودن این نیست که نوجوان امروزی تمام ساعات و لحظات زندگی اش را مشغول کار است. برای مثال در نوجوان روستایی قدیم نوجوانان مجبور بودند مرتب کار کنند و این کارها عموما پیشه پدرشان بود. اما در نوجوان امروز پرمشغله‌بودن به معنی این است که نوجوان فراغت خود را از دست داده و دیگر خلوتی برای اندیشیدن ندارد. به عبارتی دیگر تمام لحظات زندگی نوجوان با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پر شده و حتی اوقات تنهایی او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مثال در ساعات پایانی شب با گو.شی همراه خود مشغول بوده و با آن به خواب می‌رود و این‌که روز خودش را با آن آغاز می‌کند. کم شدن لحظات فراغت مضراتی دارد. مهم‌ترین اثر منفی این ویژگی کاهش تمرکز و قدرت تفکر در نوجوان است. به دلیل به هم ریختن آرامش و اوقات تنهایی او، فرصتی برای فکر به اهداف والای انسانی وجود ندارد. یکی دیگر از مواردی که باعث به هم ریختگی آرامش و عدم تمرکز نوجوانان می‌شود، حجم انبوه اطلاعات بی‌فایده‌ای است که با آن مواجه می‌شود. این اطلاعات و جذابیت‌های موجود در فضای مجازی باعث می‌شود که نوجوان از تفکر در مورد آینده خودش باز بماند. چنین چیزی باعث می‌شود که تفکرات رقیب در حوزه تفکر اسلامی از این فضا استفاده می‌کند. باید توجه داشت نوجوان باید در لحظاتی از روز به خود فکر کند و نباید مشغولیت دائمی باعث غفلت او از پرسش‌های اساسی زندگی شود.

چکیده
1. ویژگی‌های نوجوانان به دو دسته پایدار و متغیر تقسیم می‌شود. ویژگی‌های پایدار فارغ از زمان، مکان و محیط زندگی نوجوان بوده و سایر ویژگی‌های نوجوان بر پایه همین ویژگی‌هاست.

2. یکی از ویژگی‌های نوجوانان امروزی پر مشغله‌بودن آنان است. به این معنی که این افراد زمانی برای فکر کردن و اندیشه در مورد خود، آینده و اهداف خود ندارند.

3. اثر منفی مشغله زیاد در کنار بمباران اطلاعاتی باعث عدم تمرکز و از بین رفتن قدرت تفکر او و در نتیجه بازماندن از واکاوی ویژگی‌ها و اهداف والای انسانی می‌شود. در نتیجه او در روزمرگی غرق می‌شود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبگاه به یاد عارف بالله، ولایتمدار واقعی، بزرگ مرد تاریخ تشیع و انقلاب ایران، علامه ذوالفنون، بحر العلوم النجوم، فلاسفه، عرفان، ریاضیات، فقه و اصول، استاد دلسوز و مهربان، فردوسی زمان معاصر و انسانی مردمی و خاکی حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ حسن حسن زاده آملی (رحمت الله علیه) بنا گردیده است.
نثار روح مطهر و قدسیه عالم ربانی الفاتحه مع الصلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ❤️🌹
Designed By Erfan Edited By Naghl Powered By Bayan