وقف حاج قاسم

وبگاه بصیرتی و مذهبی

آزمون گام نهم

گام 9

اصل زینت امام بودن، نه امام را زینت خود قرار دادن!

دوستان و شیعیان اهل بیت علیهم السلام بنابر انگیزه دوستی خود به آن بزرگواران به چند گروه تقسیم می شوند، برخی اهل بیت علیهم السلام را سپر اهداف دنیایی خود و کسب اعتبارات دنیایی و زینت خود قرار میدهند و در پشت نقاب شیعه گری و خدمتگزاری به این خاندان در پی جلب توجه دیگران و کسب وجهه دنیایی اند که جایگاهی نزد اهل بیت علیهم السلام ندارند ،امّا برخی از دوستان خالص، که در پی جلب رضایت اهل بیتند با خودسازی و گردن نهادن به فرامین ایشان تا جایی پیش می روند که زینت امامان محسوب میگردند؛ این گروه که ارادتی خالصانه و بدور از شائبه های دنیوی دارند در پیشگاه امامان علیهم السلام از منزلتی والا برخوردارند .

روایات متعددّی از اهل بیت علیهم السلام در ردّ گروه اول و تأیید گروه دوم و دستور اکید مبنی بر زینت بودن شیعیان برای آن بزرگواران وارد شده است .

امام صادق علیه السلام فرمودند:

«مردم درباره ما بر سه گروهند: گروهی ما را دوست دارند چون منتظر قائم ما هستند تا از دنیای ما به نوایی برسند، اینان سخنان ما را می گویند و آنها را حفظ می کنند امّا به کردار ما رفتار نمی کنند. به زودی خداوند این عدّه را در آتش محشور خواهد کرد؛ گروهی ما را دوست دارند و سخن ما را می شنوند و به اعمال ما رفتار می کنند تا به نام ما مردم را بچاپند، خداوند شکم این عدّه را از آتش پر می کند و گرسنگی و تشنگی را برایشان مسلّط میکند. گروهی ما را دوست دارند و گفتار ما را حفظ می کنند و امر ما را اطاعت می نمایند و برخلاف کردار ما رفتار نمی کنند، اینان از ما هستند و ما از آنان».

«شیعه سه نوع است: دوستدار مهرورز (و أهل عمل) چنین شیعه ای از ماست. شیعه ای که خود را به ما می آراید و کسی که خود را (حقیقتاً با اقتدا) به ما بیاراید، ما مایه آراستگی او هستیم و شیعه ای که ما را وسیله ی ارتزاق خود قرار می دهد ،کسی که به وسیله ی ما ارتزاق کند به فقر گرفتار آید».

قال الباقر علیه السلام:

(الشیعة ثلاثة أصناف: صنفٌ یتزینون بنا و صنفٌ یستأکلون بنا و صنفٌ منّا و إلینا)

«شیعیان سه دسته اند: دسته ای به وسیله ما خود را میآرایند (با انتساب خود به ما برای خویشتن کسب آبرو و حیثیت میکنند) و دسته ای از طریق ما ارتزاق میکنند و دسته ای از ما هستند و بامایند».

قال الصادق علیه السلام:

(معاشر الشیعة، کونوا لنا زیناً و لا تکونوا علینا شیناً، قولوا للناس حسناً و احفظوا ألسنتکم و کفّوها عن الفضول و قبیح القول.)

«ای گروه شیعیان! زیور ما باشید و مایه ننگ و زشتی ما نباشید. با مردم، نیکو سخن بگویید و زبانهایتان را نگهدارید و آنها را از زیان گویی و زشت گویی باز دارید».

ابو ربیع شامی گوید: بر امام صادق علیه السلام وارد شدم. دیدم اتاق پر از جمعیت است و از خراسانی و شامی تا دیگر نقاط در آنجا حضور دارند و من جایی برای نشستن نیافتم. حضرت که تکیه داده بود، (راست) نشست و آنگاه فرمود: ای شیعیان آل محمّد! بدانید که از ما نیست کسی که در هنگام خشم خویشتنداری نکند و با همنشین خود خوش ننشیند و با کسی که با او خوش خلقی میکند، خوش خلق نباشد و با رفیق خود نیکو رفاقت نکند و برای همسایه اش همسایه خوبی نباشد و نمک هم نمک خود را پاس ندارد. ای شیعیان آل محمّد! تا میتوانید پرهیزگار باشید .« و لا حول و لا قوة إلاّ بالله»
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبگاه به یاد عارف بالله، ولایتمدار واقعی، بزرگ مرد تاریخ تشیع و انقلاب ایران، علامه ذوالفنون، بحر العلوم النجوم، فلاسفه، عرفان، ریاضیات، فقه و اصول، استاد دلسوز و مهربان، فردوسی زمان معاصر و انسانی مردمی و خاکی حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ حسن حسن زاده آملی (رحمت الله علیه) بنا گردیده است.
نثار روح مطهر و قدسیه عالم ربانی الفاتحه مع الصلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ❤️🌹
Designed By Erfan Edited By Naghl Powered By Bayan