وقف حاج قاسم

وبگاه بصیرتی و مذهبی

آزمون گام 22

گام 22

امر به معروف و نهی از منکر

قرآن کریم می فرماید:

(و لتکنْ منْکم أمّةٌ یدعون إلی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینْهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون)

«و از میان شما باید گروهی باشند که (دیگران را) به خیر دعوت نمایند و امر به معروف و نهی از منکر کنند و آنها همان رستگارانند».

حرم اهل بیت علیهم السلام از جمله حرم رضوی علیه السلام بهترین بستر برای اجرای دو اصل مهمّ امر به معروف و نهی از منکر و حرم بانان این آستان، شایسته ترین و مؤثرترین افراد برای اقامه این فریضه الهی اند زیرا:

اولاً: حرم امام رضا علیه السلام از بهترین مواضع و متبرّ کترین خطّه های زمین و امر به معروف و نهی از منکر از والاترین و مهمترین فرائض الهی اوست و خادمان درگاه حضرت، از والامقام ترین افراد میباشند و انجام «مهمترین» عبادت در «بهترین» مکان توسط «بهترین» عوامل اجرایی، «بیشترین» اثر را به دنبال خواهد داشت .

ثانیاً: حرم امامان علیهم السلام و بویژه حرم علی بن موسی الرضا علیه السلام محل عبادت و آشنایی با دین و اقامه فرائض الهی است و امر به معروف و نهی از منکر از ارزشمندترین فرائض است .

قال الباقر علیه السلام:

(إنّ الأمر بالمعروف و النّهی عن المنکر سبیل الأنبیاء و منهاج الصّلحاء، فریضةٌ عظیمةٌ بها تقام الفرائض…)

(فرمان دادن به خوبی ها و بازداشتن از زشتی ها راه پیامبران است و شیوه نیکوکاران، فریضه بزرگی است که دیگر فرائض به واسطه آن برپا میشود…)

ثالثاً: افراد و زایران با ورود به حریم مقدّس رضوی، تحت تأثیر فضای معنوی و نورانی این بهشت زمینی، بیشترین آمادگی را برای حق پذیری و پذیرش خطاهای رفتاری خود دارند .

رابعاً: خادمان حرم که در نظر همه زایران، نمایندگان حضرت رضا علیه السلام هستند، شایسته است برای احراز مقام جانشینی خدا، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امامان علیهم السلام پیشقدم باشند، چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

(من أمر بالمعروف و انهی عن المنکر فهو خلیفة الله فی أرضه و خلیفة رسوله…)

«هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند، خلیفه خدا و رسول او در روی زمین است…"

خامساً: خادمان حرم باید طلایه داران مکتب رضوی و مدافعان آیین علوی باشند و با امر به معروف و نهی از منکر این عبادت فراموش شده را در دلها و اذهان زنده کنند و از این طریق زائران را با سوغات معنوی امر به معروف و نهی از منکر راهی شهر و دیارشان نمایند و بدون شک زائران با توجه به ارادتی که به امام رضا علیه السلام و خادمان آن حضرت دارند، از این رفتار الگوبرداری کرده و آنرا در شهر خود احیاء خواهند نمود .

سادساً: کسب رضایت خدا، معصومین علیهم السلام و بویژه امام رضا علیه السلام در گروی اجرای فرامین الهی، رعایت تقوی و از جمله اقامه دو فریضه زیربنایی امر به معروف و نهی از منکر است .

سابعاً: فضای نورانی حرم علی بن موسی الرضا علیه السلام باید با همه جا متفاوت باشد و آنگونه که در اقامه این دو فریضه بزرگ در سطح جامعه مسامحه و کوتاهی می شود، شایسته نیست در حرم رضوی علیه السلام نیز نسبت به اجرای این دو واجب بی توجهی شود .

باید توجه داشت امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق «قول حسن» است و قرآن به سخن نیکو گفتن، فرمان میدهد ،قرآن کریم در این زمینه می فرماید: (قولوا للنّاس حسناً) آیت الله جوادی آملی حفظه الله می فرمایند:

«مقصود از (حسناً) و قول حسن، گفتن سخن نیک با مردم است و قطعاً از مصادیق آن، امر به معروف و نهی از منکر می باشد؛ زیرا مراد از «سخن نیک» سخنی نیست که خوشایند دیگران باشد، بلکه مراد آن است که محتوای آن سخن به مصلحت آنان و روش آن مقبول و دلپذیر باشد .

امر به معروف و نهی از منکر، اگر از مصادیق قول حسن نباشد، از لحاظ حکم، به آن ملحق است؛ زیرا جایی که خداوند رحیم و رحمان دستور خشونت نیز میدهد در حقیقت ،احسانی در حق بندگان است و اگر مصداق قول حسن به حساب نیاید تخصیصاً از قول غیرحسن نیز خارج است».

اصول خدمتگزاری در حرم مطه
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
این وبگاه به یاد عارف بالله، ولایتمدار واقعی، بزرگ مرد تاریخ تشیع و انقلاب ایران، علامه ذوالفنون، بحر العلوم النجوم، فلاسفه، عرفان، ریاضیات، فقه و اصول، استاد دلسوز و مهربان، فردوسی زمان معاصر و انسانی مردمی و خاکی حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ حسن حسن زاده آملی (رحمت الله علیه) بنا گردیده است.
نثار روح مطهر و قدسیه عالم ربانی الفاتحه مع الصلوات
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ❤️🌹
Designed By Erfan Edited By Naghl Powered By Bayan